Tájékoztató a bankkártyás fizetésről
Webáruházunk a CIB Bank által biztosított biztonságos bankkártyás
fizetési megoldást nyújtja vásárlóinak. A biztonságot az adatok
szétválasztása alapozza meg. A Webáruház a megrendeléssel kapcsolatos
információkat kapja meg a vásárlótól, a CIB Bank pedig kizárólag a
fizetési tranzakcióhoz szükséges kártyaadatokat a 256 bites TLS
titkosítással ellátott fizetőoldalon. A fizetőoldal adattartalmáról a
Webáruház nem értesül, azokat csak a CIB Bank érheti el. A tranzakció
eredményéről a fizetést követően a Webáruház oldala tájékoztatja. A
kártyás fizetéshez az Ön internet böngésző programjának támogatnia kell a
TLS titkosítást.
A vásárolt áru/szolgáltatás ellenértéke, a
kifizetett összeg azonnal zárolásra kerül kártyaszámláján. Kérjük,
olvassa el részletes tájékoztatónkat!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Üdvözöljük a CIB Bank biztonságos, internetes fizetési megoldásával működő Webáruházunkban!
Az alábbiakban röviden ismertetjük, hogy miképp intézheti biztonságos módon vásárlását.
Mire figyeljen a vásárláskor?
• Olvassa el Webáruházunk ismertetőjét, a vásárlás kondícióit és a kiszállítás és a fizetés feltételeit!
• Tanulmányozza át a Webáruház biztonsági feltételeit, hiszen ezzel garantálják az Ön adatainak biztonságát!
• Tartsa nyilván a vásárlásával kapcsolatos adatait!
• Tartsa nyilván a fizetéssel kapcsolatos tranzakciós adatait! (tranzakció azonosító, engedélyszám)
• Biztosítsa, hogy titkos kártyaadataihoz illetéktelen személy soha ne férhessen hozzá.
• Használjon olyan böngészőt, amely támogatja a TLS titkosításhoz szükséges opciót!
A biztonságról
A
TLS, a Transport Layer Security elfogadott titkosítási eljárás
rövidítése. Bankunk rendelkezik egy 256 bites titkosító kulccsal, amely a
kommunikációs csatornát védi. A VeriSign nevű cég teszi lehetővé a CIB
Banknak a 256 bites kulcs használatát, amely segítségével biztosítjuk az
TLS alapú titkosítást. Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének
90%-ában ezt a titkosítási módot alkalmazzák. A vásárló által használt
böngésző program az TLS segítségével a kártyabirtokos adatait az
elküldés előtt titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el a CIB
Bankhoz, ezáltal illetéktelen személyek számára nem értelmezhetőek.
Elfogadott kártyák
A
CIB Bank internetes fizetési rendszere a Mastercard/Maestro, a VISA
termékcsaládba tartozó VISA és VISA Electron (az Electronnál csak abban
az esetben, ha azt a kibocsátó bank engedélyezi) bankkártyák
használatát, valamint internetes használatra alkalmas webkártyával való
fizetést teszi lehetővé.
Fizetés lépései
1. Ön a Webáruház oldalán választja ki az árut/szolgáltatás melynek összegét bankkártyás fizetéssel kívánja teljesíteni.
2.
Ezt követően Ön átkerül a CIB Bank biztonságos fizetést garantáló
oldalára, ahol a fizetés megkezdéséhez kártyaadatait szükséges
kitöltenie.
3. A kártyaadatok megadását követően a Fizetés gombra kattintva indíthatja el a tranzakciót.
4. A sikeres hitelesítést követően folytatódik a fizetési folyamat.
5. A fizetést követően Ön visszatér a Webáruház oldalára, ahol a tranzakció eredményéről kap visszaigazolást.
A
bankkártyával történő fizetés esetén a sikeres tranzakciót követően –
ez a bankkártya érvényessége és a fedezet ellenőrzése utáni elfogadást
jelenti –, a CIB Bank elindítja a Kártyabirtokos számlájának
megterhelését az áru vagy szolgáltatás ellenértékével.
Amennyiben
Ön nem kerül visszairányításra a fizetőoldalról a Webáruház oldalára,
úgy a tranzakció sikertelennek minősül. Amennyiben a banki fizetőoldalon
a böngésző „Vissza/Back” vagy a „Frissítés/Refresh” gombjára kattint,
ill. bezárja a böngésző ablakot mielőtt visszairányításra kerülne az
áruházba, a fizetés sikertelennek minősül.
Amennyiben a tranzakció
eredményéről, annak sikertelensége esetén, okáról, részleteiről bővebben
kíván tájékozódni, kérjük, vegye fel a kapcsolatot számlavezető
bankjával.
Kérdések és válaszok internetes kártyás fizetésről
KÁRTYAELFOGADÁS
Milyen típusú kártyákkal lehet fizetni?
A
VISA és a Mastercard dombornyomott kártyáival, ill. egyes VISA
Electron, V Pay kártyákkal. A VISA Electron kártyák interneten történő
használatának lehetősége a kártyát kibocsátó banktól függ. A CIB által
kibocsátott VISA Electron típusú bankkártya használható interneten
történő vásárlásra.
Mely bankok kártyái alkalmasak internetes fizetésre?
Minden
olyan VISA és Mastercard/Maestro kártyával, mely internetes fizetésre a
kártyakibocsátó bank által engedélyeztetve lettek, valamint a
kifejezetten internetes használatra hivatott webkártyák.
Lehet-e vásárlókártyákkal fizetni?
Hűségpontokat tartalmazó, kereskedők/szolgáltatók által kibocsátott pontgyűjtő kártyákkal nem lehet interneten fizetni.
Lehet-e co-branded kártyákkal fizetni?
Bármilyen olyan co-branded kártyával lehetséges fizetni, mely internetes fizetésre alkalmas MasterCard vagy VISA alapú kártya.
FIZETÉS FOLYAMATA
Hogyan működik az online fizetés banki háttérfolyamata?
A
vásárló a kereskedő/szolgáltató internetes oldalán a bankkártyás
fizetési mód választását követően a fizetést kezdeményezi, melynek
eredményeként átkerül a Bank biztonságos kommunikációs csatornával
ellátott fizetőoldalára. A fizetéshez szükséges megadni kártyaszámát,
lejárati idejét, és a kártya hátoldalának aláíráscsíkján található 3
jegyű érvényesítési kódot. A tranzakciót Ön indítja el, ettől kezdve a
kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül, melynek keretében a
kártyaadatok eredetisége-, fedezet-, vásárlási limit kerül ellenőrzésre.
Amennyiben a tranzakció folytatásához minden adat megfelel, a fizetendő
összeget számlavezető (kártyakibocsátó) bankja zárolja a kártyáján. Az
összeg számlán történő terhelése (levonása) számlavezető banktól függően
néhány napon belül következik be.
Miben különbözik az internetes kártyás vásárlás a hagyományostól?
Megkülönböztetünk
kártya jelenlétével történő (Card Present) és kártya jelenléte nélküli
(Card not Present) tranzakciókat. A Card Present tranzakció POS terminál
eszköz segítségével történik. A kártya lehúzását és a PIN kód beütését
követően a terminál kapcsolatba lép a kártyabirtokos bankjával, az
engedélyező központon keresztül, és a kártya típusától, illetve a kártya
kibocsátójától függően a VISA vagy MasterCard hálózaton keresztül. Itt
megtörténik az érvényesség és fedezetvizsgálat (authorizáció). Az előbbi
útvonalon visszafelé haladva a POS terminál (illetve a kereskedő)
megkapja a jóváhagyást vagy elutasítást. A vásárló aláírja a
bizonylatot. A Card not Present olyan tranzakció, melynek
lebonyolításakor a bankkártya fizikailag nincs jelen. Ide tartoznak a
levélben, telefonon, illetve az elektronikus úton (internet)
lebonyolított tranzakciók, amelyek esetében a vásárló (kártyabirtokos) a
tranzakciót biztonságos (256 bites titkosítású) fizetőoldalon bekért
kártyaadatok megadásával indítja. A sikeres tranzakcióról Ön kap ún.
engedélyszámot, mely megegyezik a papír alapú bizonylaton található
számmal.
Mit jelent a foglalás?
A tranzakciót a bank
tudomására jutásakor azonnal foglalás (zárolás) követi, hiszen a
tényleges terheléshez előbb a hivatalos adatoknak be kell érkezniük,
mely néhány napot igénybe vesz és az alatt a vásárolt összeg újra
elkölthető lenne. Ezért a foglalással a levásárolt vagy felvett pénzt
elkülönítik, foglalás alá teszik. A foglalt összeg hozzátartozik a
számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat, de még egyszer nem költhető el. A
foglalás biztosítja azon tranzakciók visszautasítását, melyre már nincs
fedezet, noha a számlaegyenleg erre elvben még lehetőséget nyújtana.
SIKERTELEN FIZETÉSEK ÉS TEENDŐK
Milyen esetben lehet sikertelen egy tranzakció?
Általában
a kártyát kibocsátó bank (tehát ahol az ügyfél a kártyát kapta) által
el nem fogadott fizetési megbízás; de bankkártya használat esetében ez
lehet olyan okból is, hogy távközlési vagy informatikai hiba miatt az
engedélykérés nem jut el a kártyát kibocsátó bankhoz.
Kártya jellegű hiba
• A kártya nem alkalmas internetes fizetésre.
• A kártya internetes használata számlavezető bank által tiltott.
• A kártyahasználat tiltott.
• A kártyaadatok (kártyaszám, lejárat, aláíráscsíkon szereplő kód) hibásan lettek megadva.
• A kártya lejárt.
Számla jellegű hiba
• Nincs fedezet a tranzakció végrehajtásához.
• A tranzakció összege meghaladja a kártya vásárlási limitét.
Kapcsolati jellegű hiba
• A tranzakció során valószínűleg megszakadt a vonal. Kérjük, próbálja meg újra.
• A tranzakció időtúllépés miatt sikertelen volt. Kérjük, próbálja meg újra.
Technikai jellegű hiba
• Amennyiben a fizetőoldalról nem tért vissza a kereskedő/szolgáltató oldalára, a tranzakció sikertelen.
•
Amennyiben a fizetőoldalról visszatért, de a böngésző "back", "reload"
illetve "refresh" segítségével visszatér a fizetőoldalra, tranzakcióját a
rendszer biztonsági okokból automatikusan visszautasítja.
Mi a teendő a fizetési procedúra sikertelensége esetén?
A
tranzakcióról minden esetben generálódik egy tranzakcióazonosító,
melyet javaslunk feljegyezni. Amennyiben a fizetési kísérlet során
tranzakció banki oldalról visszautasításra kerül, kérjük vegye fel a
kapcsolatot számlavezető bankjával.
Miért a számlavezető bankkal kell felvenni a kapcsolatot a fizetés sikertelensége esetén?
A
kártyaellenőrzés során a számlavezető (kártyakibocsátó) bank értesíti
az összeget beszedő kereskedő (elfogadó) bankjának, hogy a tranzakció
elvégezhető-e. Más bank ügyfelének az elfogadó bank nem adhat ki
bizalmas információkat, arra csak a kártyabirtokost azonosító banknak
van joga.
Mit jelent az, ha bankomtól azonban SMS kaptam az
összeg foglalásáról/zárolásáról, azonban a kereskedő/szolgáltató azt
jelzi, hogy sikertelen volt a fizetés?
Ez a jelenség olyan
esetben fordulhat elő, ha a kártya ellenőrzése megtörtént a
fizetőoldalon, azonban Ön nem tért vissza kereskedő/szolgáltató
internetes oldalára. A tranzakció ebben az esetben befejezetlennek, így
automatikusan sikertelennek minősül. Ilyen esetben az összeg nem kerül
terhelésre kártyáján, a foglalás feloldásra kerül.
BIZTONSÁG
Mit jelent a VeriSign és a 256 bites titkosítású TLS kommunikációs csatorna?
A
TLS, a Transport Layer Security elfogadott titkosítási eljárás
rövidítése. Bankunk rendelkezik egy 256 bites titkosító kulccsal, amely a
kommunikációs csatornát védi. A VeriSign nevű cég teszi lehetővé a CIB
Bank-nak a 256 bites kulcs használatát, amely segítségével biztosítjuk a
TLS alapú titkosítást. Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének
90%-ában ezt a titkosítási módot alkalmazzák. A vásárló által használt
böngésző program a TLS segítségével a kártyabirtokos adatait az elküldés
előtt titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el a CIB Bankhoz,
ezáltal illetéktelen személyek számára nem értelmezhetőek.
A fizetés után figyelmeztetett a böngészőm, hogy elhagyom a biztonsági zónát. A fizetésem biztonsága így garantált?
Teljes
mértékben igen. A fizetés folyamata 256-bites titkosított kommunikációs
csatornán folyik, így teljesen biztonságos. A tranzakciót követően Ön a
kereskedő honlapjára jut vissza, amennyiben a kereskedő oldala nem
titkosított, a böngészője figyelmezteti, hogy a titkosított csatornát
elhagyta. Ez nem jelent veszélyt a fizetés biztonságát illetően.
Mit jelent a CVC2/CVV2 kód?
A
MasterCard esetében az ún Card Verification Code, a Visa esetében az
ún. Card Verification Value egy olyan, a bankkártya mágnescsíkján kódolt
numerikus érték, melynek segítségével megállapítható egy kártya
valódisága. Az ún. CVC2 kódot, mely az Mastercard/Maestro kártyák
hátoldalán található számsor utolsó három számjegyében szerepel, az
internetes vásárlások során kell megadni.
Mit jelent a Verified by Visa?
A
Verified by Visa a Visa kártyabirtokosok a kártyát kibocsátó banknál
beállított olyan egyszeri kódon vagy biometrikus azonosításon
(arcfelismerésen, ujjlenyomaton, illetve más emberi tulajdonságon)
alapuló biztonsági ellenőrzése, mely segítségével azonosíthatják magukat
internetes vásárlás esetén, és amely védelmet nyújt a Visa kártyák
jogosulatlan használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Verified by Visa
rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.
Mit jelent a Mastercard Identity Check (ID Check)?
A
Mastercard ID Check a Mastercard/Maestro kártyabirtokosok a kártyát
kibocsátó banknál beállított olyan egyszeri kódon vagy biometrikus
azonosításon (arcfelismerésen, ujjlenyomaton, illetve más emberi
tulajdonságon) alapuló biztonsági ellenőrzése, mely segítségével
azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely védelmet
nyújt a Mastercard/Maestro kártyák jogosulatlan használata ellen. A CIB
Bank elfogadja a Mastercard ID Check rendszer keretein belül kibocsátott
kártyákat.